lørdag 17. desember 2011

Nisseluer.

Jeg har strikket nisseluer til ungene. En blånisse og en rødnisse. Tok utgangspunkt i en oppskrift jeg hadde og så ble veien til mens jeg gikk. :-)


Oppskrift på nisselue:

Garnmengde: 3 nøster
Strikkefasthet: 23 m/10 cm
Pinner: 3,0 og 3,5
Størrelse: 3-6 år, (7-10) år.
Legg opp 96 m, (104 m) på pinne nummer 3,0.
Strikk 4 cm lang vrangbord: 2r, 2 vr.
Bytt til pinne 3,5 og strikk rettstrikk til arbeidet måler 16 (17) cm.
Del arbeidet i fire deler med merketråd. Fell første maske på hver del ved å strikke 2 rett sammen.
Strikk 5 omg. rett.
Videre felles det slik hver 6. omg. til det er 8 masker igjen på pinnene. Klipp tråden og tre de resterende maskene på denne og snurp sammen. Fest alle tråder og lag dusk.

Jeg har også lagt ut oppskrifta på Ravelry.


Med dette ønsker jeg alle en riktig
god jul
og
godt nytt år!


(Kjøpte iPad for en tid siden og i dag har jeg lekt meg med en tegne-app.)

12 kommentarer:

  1. Kjempeflotte nisseluer du har strikket!! Tenker barna er godt fornøyde :)
    Takk for at du deler oppskrift :)
    --klem--

    SvarSlett
  2. Så fine nisseluer du har strikket!
    Takk for at du deler oppskriften!

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  3. Hva slags garn brukte du på disse flotte luene?:)

    SvarSlett
  4. kjempefin! Tror jeg skal lage slike til jentene <3

    SvarSlett
  5. Synes å huske at jeg brukte superwash-garn fra rema 1000.

    SvarSlett
  6. Holder på nå og strikke nisselue etter oppskrift fra deg😃 Klem Synnøve

    SvarSlett
  7. Hei!
    Tenkte eg skulle prøve å strikke nisselua til jenta mi på 5mnd..har du nokon ide om kor mane masker eg bør legge opp da? ser det berre er 8 masker som skille mellom dei 2 størrelsane i oppskrifta...lurte på å kanskje 88?

    SvarSlett
  8. Da har jeg også strikket nisseluer til småjentene mine, kjempefine så tusen takk for oppskrift. Til minstejenta på 5 mnd. la jeg opp 88 m. og det passet fint.

    God helg - Lillian

    SvarSlett
  9. Kjempefine luer :) Men hvordan lager du sånne dusker? Vet bare hvordan man lager store, runde…

    SvarSlett
  10. Så fine:) flinke du e:) hvilket garn bruker du:)?

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  12. Takk, Takk, Takk that the pattern was in English too!!!!!💙💙💙💙💙

    SvarSlett