søndag 3. august 2014

Foxy votter.

 
Jeg har sittet under parasollen og strikket votter til prinsen. Hadde ikke noe mønster så de ble til mens jeg strikket. Så slike votter på en messe for en stund siden og fikk lyst til å lage slike selv.
Prinsen ble fornøyd. :-)

 
Oppskrift:
 
Garn med riktig farge fant jeg på europris, Trysil superwash. Det har strikkefasthet 23 m og jeg brukte pinne 3,5.
 
Legg opp 40  masker og strikk vrangbord: 2 r, 2 vr i 5 cm. Sett en merketråd i starten av omgangen og etter 20 masker.
Strikk rettstrikk i 6 cm.
Sett de 6 første maskene på en hjelpetråd som skal bli tommel og legg opp 6 nye masker. Strikk videre til arbeidet måler 7 cm fra tommelen.
Fell slik: To rett sammen før merket. Etter merket tar man en maske over på høyre pinne uten å strikke den, strikk den neste og løftet den første masken over. Gjør dette før og etter begge merkene. Fell på hver omgang til det er ca 6 masker igjen. Klipp av tråden og dra den igjennom de resterende maskene.
Tommel: Sett maskene fra hjelpetråden på strikkepinner og plukk opp seks på den andre siden pluss en i hver side. Til sammen 14 masker. Strikk til tommelen er 4 cm og fell ved å strikke to og to sammen. Gjør det samme også neste omgang. Klipp så av tråden og dra den igjennom de resterende maskene. Strikk en likens vott med tommel på riktig sted.
 
Øyne og nese er brodert på. De hvite kinnene er sydd på med maskesting og ørene er heklet.
 
De er strikket til gutten min som er 7 år og de passet som hånd i hanske. :-) 

1 kommentar: